Do četvrtka 9.10. marljivo nadograđujemo Zapi.
Moguće su tehničke poteškoće! Hvala na razumijevanju.

Što ako ne želi pospremiti svoje igračke?

kako potaknuti dijete da posprema

Pisala sam ti o tome kako potaknuti pospremanje igračaka – ali, što ako odbiju pospremiti igračke?

Djeca (i moja) prolaze kroz faze više reda i manje reda i to je normalno. Kad zaborave pospremiti, podsjetim ih (čak i ako su već uzeli drugu igračku). Ako to odbiju, počnem pospremati i zamolim ih da mi pomognu (što obično i čine, čak i samo jedan ili dva komada).

Ako je situacija izvan kontrole – dogodi se – i sve su igračke s policama na tepihu, pomažem im. Djeca se obično osjećaju preopterećeno kada moraju pospremiti veliki nered te zato pospremiti igračku prije nego što se uzme druga s police tako dobro funkcionira. 

Ovo su tipične rečenice koje koristim – sada kada su nam djeca starija – kako bih ih potakla na pospremanje (a to ne žele učiniti):

“Želiš li da ti pomognem pospremiti?”

“Ja ću pospremiti ovu igračku, a ti onu.”

“Možeš li mi dodati sve dijelove te igračke da ih mogu staviti u zdjelu?”

“Možete početi s ovom igračkom, pospremiti sve dijelove u tu košaru i vratiti košaru natrag na policu”

Kad su naša djeca bila mlađa (pogotovo između 2. i 3. godine) ako bih im rekla “ako nećeš ti pospremati, ja ću to” ili “tko će prvi pospremiti?”, obično bi ustali i otrčali pospremiti 🙂

Nema nagrada ili kazni, samo povratne informacije

Razumijevanje, empatija, pomoć i jednostavne upute je ono što najbolje funkcionira u većini situacija. Neću prijetiti ili kazniti djecu ako ne pospreme, a kad pospreme ih definitivno ne nagrađujem (iako im zahvalim).

U njihovim razdobljima nereda (koja se obično poklapaju sa stresnim trenucima, polaskom u školu, povratkom kući s izleta…) ili kad im je soba neuredna nekoliko dana za redom, obično je sama pospremim (i pohvalim se pred djecom jer to činim vrlo rijetko i nekad mi bude gušt pospremiti njihove stvari). 

Prirodne posljedice

Ovo se dogodilo samo nekoliko puta, ali djelovalo je poput čarolije. Naša su djeca nekoliko puta zaboravila svoje važne igračke i knjige na terasi ili na podu i – nehotice – netko ih je slomio, smočio, itd. To se više nije događalo. To je ono što se zove prirodna posljedičnost i često puta je najbolji učitelj naše djece.

Što ako je moje dijete starije? 

Moj roditeljski moto je “nikad nije kasno”. Čak i kada imamo adolescente koji nisu još uvijek usvojili naviku urednosti, možemo im predložiti postavljanje dnevne rutine, možemo razgovarati s njima i tražiti zajednička rješenja (npr. koristi predloške iz freebija Dnevna rutina za školarce.).

Djeca žive u sadašnjosti, imaju izvanrednu sposobnost prilagodbe novim situacijama i stvaranju novih navika. Promjena okoline (manje dostupnih igračaka, uklanjanje kutija i košara) i stvaranje nove navike pospremanja igračke prije nego što se uzme nova s police dovoljna da se “nauči” kako se s igračkama igrati na uredniji način.

P.s. Ako želiš saznati više o tome kako potaknuti na samostalnost djeteta kroz pospremanje igračaka i samostalnu igru pridruži se već 240 roditelja na programu Zapi za malene.

Zapi prijatelju

Odgovori

Ako želiš komentirati ili vidjeti tuđe komentare registriraj se OVDJE.

Carlin Zapi blog

Zapi blog je posebno mjesto na Zapi platformi gdje ćeš naći svega pomalo: nešto ozbiljnih promišljanja o obrazovanju i životu, nešto snova, nešto strategija za učenje, koji osvrt na našu osmeročlanu obitelj, nešto o sadašnjosti i nešto o budućnosti.