Prije dosta godina, na jednoj edukaciji za roditelje, čula sam predavanje o koliko može biti štetno govoriti Prije dosta godina, na jednoj edukaciji za roditelje, čula sam predavanje o koliko može biti štetno govoriti svome djetetu “bravo, bravo” i koristiti pohvale kao poticajni odgojni element
Isprva mi se učinilo da je to pomalo izbirljiva pa čak i suvišna preporuka, no poslušala sam savjet i svoje “bravo” pretvorila sam u rečenice kojima opisujem djetetovo ponašanje, postupke i njega samoga.
Koristeći ovaj dugoročni pristup shvatila sam da je puno važnije pomoći djetetu da pronađe intrinzične motivatore za svoje ponašanje ako želimo da odraste u odraslu osobu neovisnu od vanjskih pohvala, svjesnu vlastitih postupaka i sklonu dobru.
Danas uživam kada umjesto klasičnog “bravo” dajem djeci konkretniji, kreativniji feedback na njihov rad, ponašanje, odnose i na njihovu sliku o sebi.
Pohvala kao odgojni trend
Tijekom 70-ih i 80-ih postojao je odgojni trend koji je poticao pohvalu djeteta kao pokretača samopoštovanja. U to se vrijeme smatralo da pohvala može ispuniti zadatak nagrađivanja djeteta i jačanja pozitivnog ponašanja.
Srećom, u međuvremenu smo shvatili da previše pohvala ili samo pohvala vrlo lako može postati ekstrinzični – vanjski – motivator djetetova ponašanja, motivirajući dijete da čini dobro samo radi pohvale.
Tradicionalni školski sustav također se oslanja na vanjsku motivaciju, pohvale, kazne i vanjske evaluacije kako bi ojačao pozitivno ponašanje kod djeteta.
Alfie Kohn napisao je vrlo koristan članak pod nazivom “Five Reasons to Stop Saying “Good Job!”” – tj. pet dobrih razloga da prestanete govoriti bravo – u kojima ističe da:
- Pohvala može manipulirati djecom kada je koristimo kao pregovarački alat
- Može stvoriti ovisnost (djetetu je potrebno naše “bravo!”, naše odobravanje da bi bilo zadovoljno svojim radom)
- Riskira da djecu liši radosti postignutog rezultata jer će se dijete obratiti nama da potvrdi valjanost svoga rada (razlog zašto nas djeca često pitaju “mama, tata, gledaj me” povezan je s drugom dječjoj potrebom, onom da bude viđeno – baš u tom trenutku nemoj reći “bravo” kao poštapalicu nego opiši ono što vidiš)
- Djeca imaju tendenciju postati manje motivirana kada čine nešto da bi dobila pohvalu jer su lišena intrinzične motivacije – značenja koje bi ta stvar mogla imati za njih
- Pohvale mogu smanjiti rezultat kada je aktivnost povezana s pritiskom na izvedbu, djetetov interes, zadovoljstvo i rizik (kreativnost) se postepeno smanjuje
Umjesto toga, željeli bismo da se dijete nauči lijepo ponašati jer je motivirano iznutra, svojom nutrinom, svojom savješću. Željeli bismo da prepozna dobro i izbjegne zlo ne zato što će kao posljedicu svoga postupka dobiti pohvalu ili kaznu, nego zato što je ispravno i dobro činiti dobro i izbjegavati zlo. Točka.
Što onda umjesto pohvale?
Isprva ćemo se iznenaditi koliko puta svom djetetu kažemo bravo. Stoga će najveći izazov biti pronaći alternative.
Najučinkovitija alternativa je razmisliti o tome što bismo rekli drugoj odrasloj osobi kada bismo joj morali dati povratnu informaciju.
Drugim riječima, možemo pokušati objektivizirati ono što vidimo.
Stoga djetetu konkretnije dajemo do znanja što cijenimo u njegovom radu, a istovremeno mu nudimo puno bogatiji rječnik od samog “bravo!”.
Tri su osnovna koraka umjesto “bravo”
Opiši što opažaš: Usredotoči se na proces, a ne na ishod i opiši djetetov postupak. Na taj ćeš način dati povratnu informaciju koristeći pozitivne, činjenične opise djetetovih postupaka i talenata.
Složio si rublje!
Čini se da si stvarno zadovoljna sobom!
Sjetio si se iznijeti smeće!
Vratila si lego kockice u kutiju i na policu!
Vidim da si koristili crvenu i žutu boju na ovoj slici.
Pretvori bravo u jednu opisu + poticajnu rečenicu
Obrisao si vodu s poda, a da te nisam pitala. To znači biti pažljiv prema detaljima.
Pripremila si si obrok i sada si spremna za izlet. To se zove dobro planiranje!
Pomogla si tati u kupnji! To znači biti promišljen.
Opiši kako se osjećaš
Baš sam sretna zbog tebe.
Volim biti u tvojoj sobi kad je uredna.
Volim provoditi vrijeme s tobom bez mobitela.
Isti princip vrijedi i za motivaciju za učenje
Kada svoju djecu učimo da svoj proces učenja promatraju kao work in progress, vjerojatnije je da će se usredotočiti na unutarnju motivaciju i manje se oslanjati na vanjsku potvrdu (ocjene, pohvale ili prijekori).
Ako nauče prihvaćati školske ocjene kao povratnu informaciju o svom radu, a ne o sebi – stvorit ćemo odrasle koji su odgovorni prije svega pre
Nije li to ono što stvarno želimo?
2 odgovora
Ovo su jako dobri savjeti, hvala Vam na dijeljenju ovakvog sadržaja!
Naučila sam par primjera napamet od ovog pročitanog i uklopila u situacijama koje sam imala s djecom i moram priznati za prvi dan bilo je izazovno, mislim da sam 2-3 puta pokleknula i da sam se uhvatila kako kazem “bravo” ali sam se odmah zaustavila i nastojala sam smisliti sto bih mogla reci umjesto tog sljedeci put. Moram priznati da s recenicama vise ne brzam toliko i da sutim dok ne kazem nesto sto je kvalitetnije. Hvala Vam puno na savjetima jer mi je otvorilo oci za mnogo tog!